Mi is az a TSMT?
Sokan kérdezték/kérdeztétek, mi is az a TSMT, és kértétek, foglaljuk össze könnyen érthetően. Az alábbiakban ezen kéréseteknek igyekszünk eleget tenni kicsit bővebben kifejtve a témát:
Kezdjük mindjárt a nevével! TSMT – azaz Tervezett SzenzoMotoros Tréning:
- Tervezett, mert minden gyermek egyedi tünetegyüttesére van megtervezve.
- Szenzo, mert a szenzoros rendszerekhez, azaz az érzékszerveinkez és azok rendszereihez kapcsolódik, azokra van hatással. Ez az input/bemeneti oldal.
- Motoros, ami más szóval mozgásos, mert természetesen a mozgásosrendszerekhez is kapcsolódik. Ez az output/kimeneti oldal.
- Tréning, mert tréninggel = edzéssel történik a terápia.
Milyen tünetek esetén tud segíteni a TSMT?
A leggyakrabban előforduló tüneteket, melyekre a TSMT jótékony hatással bír:
– Lassú/megkésett beszédfejlődés
– Lassú/megkésett mozgásfejlődés, azaz nem emeli a fejét, nem szeret hason lenni, későn kezd forogni, kúszása-mászása nincs kialakulóban, vagy azok teljesen kimaradtak, nehezen áll fel, vagy indul el önállóan
– Izmai rongybaba szerűek, nem feszülnek meg, nem tudja magát megtartani, vagy éppen ellenkezőleg, izmai folyamatosan feszült állapotban vannak. Ezek a tünetek lehetnek csak az egyes testrészeken – leggyakrabban nyakon, vállon, háton, végtagokon – de lehetnek kiterjedten is. Olyan is lehetséges, hogy egyszerre fordul elő laza és feszes izomzat is a test különböző pontjain (kevert izomzat)
– Mozgása darabos, koordinálatlan, nem harmonikus
– Mozgása nem egyforma a test két oldalán
– Csetlik-botlik, sokszor elesik, megüti magát
– Fél a mászókától, hintától, új helyzetektől, új mozgásformáktól, nem szeret kismotorozni, futóbiciklizni, nem tud megtanulni biciklizni
– Mozgása során könnyen elfárad
– Labdás játékok során ügyetlen, nem tud labdát elkapni, visszadobni, pattogtatni
– Nem szeret rajzolni, gyurmázni
– Nem szeret legózni, építő kockázni, nem szeret egy helyben ülve játszani fél percnél tovább, vagy éppen fordítva, túlságosan le tud ragadni egy tevékenység mellett
– Túl aktív vagy túl nyugodt
– Túlérzékeny: a szeme, a füle, a lelke, a bőre, a szaglása, a nyelve, az egyensúlya, azaz nagyon enyhe inger esetén is erős reakciói vannak – pl. eltakarja a szemét erősebb fény esetén, befogja a fülét dörgésnél, kutyaugatásnál, könnyen megijed, elsírja magát, nem szereti, ha megérintik, nem tudja elviselni a címkéket a polókban, nem bír bizonyos ízű/állagú ételeket megenni, öklendezik, nem szeret hintázni, fél a kisebb magasságoktól is, nem szeret libikókázni
– Alulérzékeny: a fenti tünetek ellentéte, még erősebb ingerre sem igazán reagál, pl. nem szédül el, akármennyit is pörög-forog
– Nem nevez meg tárgyakat, közlendőjét mutogatva, szülőt kezénél fogva odahúzva adja elő nagyobbacskaként is
– Szókincse szegényes, ragozása helytelen
– Rövid, pár szavas mondatokat alkot csak, amikor társai már hosszú mondatokban beszélnek
– Nem szeret beszélni, beszélgetni, nehezen meséli el az élményeit
– Csak nagyon halkan, szinte suttogva szeret beszélni, vagy nagyon monoton módon beszél
– Csak a szótagok elejét mondja és/vagy a szavak végét elharapja
– Beszédhibás, dadog
– Lassan forog a nyelve, lassú a beszédtempója, vagy éppen ellenkezőleg, hadar
– Érthetetlenül halandzsázik
– Viselkedése éretlen, komolytalan, ő a csoport bohóca
– Verekedős, agresszív, türelmetlen, impulzív
– Feladatokban nem kitartó, nem szereti a kötelező dolgokat
– Nehezen irányítható, nehezen illeszkedik be
– Nem tud más gyermekekkel játszani
– Játéka céltalan, csak rohangál körbe-körbe, dobálja a játékokat, kiabál
– Társai játékát megzavarja, olykor erőszakos
– Túlzottan félénk, játékot nem kezdeményez
– Nem önálló, mindenhez segítséget kér, mindenre azt mondja
– Hiperaktív, nem bír egy dolgot 1 percnél tovább csinálni
– Éjszaka bepisil
– Kevés az önbizalma, „én ezt nem tudom megcsinálni”
– Szorong, sokszor nyugtalan
– Nyugtalanul alszik, sokszor felébred, kiabál álmában
– Tikkel
– Sokat hisztizik, nehezen megnyugtatható
– Nagyon rugalmatlan, a változásokat nehezen viseli, nehezen vált a különböző tevékenységek között
– Kommunikációja szegényes, nehezen teremt kapcsolatot, esetleg keveset néz a másik szemébe
– Érdeklődése nagyon egysíkú, egy-két dolog érdekli csak, arról mindent tud, de általános tájékozottsága életkorától elmarad
– A játékokkal/eszközökkel nem funkciójuk szerint játszik, pl. mindent sorba rak, dobál, ki-be húzogat, pörget
– Tanulási nehézségek, „disz-es” problémák
– Nem tud 5-ig számolni óvodás korban
– Nem tud mintát másolni, tükörképet rajzolni, adott sorrendet folytatni
– Pontokat nehezen köt össze, színezéskor kimegy a vonalból
– Nehezen párosít össze összetartozó dolgokat, nehezen nevez meg ellentétpárokat
– Nem tudja az irányokat (elöl, hátul), nem tudja megjegyezni, hogy melyik a bal és a jobb oldal
– Nincs kialakult jobb vagy balkezessége 7 éves korra sem
– Nehezen nevezi meg a testrészeit
– Ok okozati összefüggéseket nem használ
Mit jelent a TSMT terápia?
A TSMT torna a gyermek/gyermekek tünetei alapján összeállított feladatsor.
Ennek egyik formája az egyéni torna, amit hetente több alkalommal kell elvégezni akár a szülővel, akár a terapeutával. A heti több alkalommal elvégzett torna teszi lehetővé, hogy a terápia intenzív, gyors és hatékony legyen.
A TSMT másik formája a csoportos torna, melyet terapeuták tartanak. Csoportos torna azoknak a gyermekeknek ajánlott, akik kellően irányíthatók és a mozgáskoordinációjuk illetve egyensúlyuk lehetővé teszi az önálló munka végzését. Kiscsoportban a kicsit nehezebben csoportban működő gyermekeket, nagycsoportban pedig a könnyebben csoportban működő gyermekeket tanítjuk.
Mi történik a TSMT terápia hatására?
Általánosságban elmondható, hogy a TSMT javítja a gyermekek érzékelését és az érzékelési ingerek feldolgozását, javítja/elindítja/erősíti a beszéd fejlődését, javítja a koncentrációt, a figyelmet, javítja, rendezettebbé és harmonikusabbá teszi a mozgást, fejleszti az egyensúlyt, javítja az önuralmat és önkontrollt, a társas kapcsolatait pozitívan befolyásolja, javítja az irányíthatóságot és együttműködő készséget, ügyesíti a kezet.
És mi az, amit mi terapeuták várunk? Egyszerű: a gyermekre jellemző tünetek csökkenését, enyhülését, esetenként azok megszűnését, elhagyását.
Ha ezen tünetek valamelyike tapasztalható a gyermeken, egy felméréssel megtudható, van-e komolyabb elmaradás. Kapcsolat: